Připravím vám zadání na nový web a dohlédnu na úspěšnou realizaci

Zadavatelé neumí formulovat poptávku na výrobu webu, aby dodavatel vytvořil web podle jejich představ, oni byli s výsledkem spokojení a web obchodně fungoval.

Proto chci vám, majitelům budoucích webů, pomoct s formulací zadání na nový web a dohlédnout na jeho výrobu.

  • poslechnu si váš záměr,
  • zhodnotím rizika,
  • navrhnu vám vylepšení,
  • sestavíme spolu zadávací dokumentaci,
  • pomohu vám vybrat dodavatele.

Součástí vypracované zadávací dokumentace bude:

  • doporučení realizovat analýzy prostředí,
  • doporučení na konkrétní sestavu pluginů s odůvodněním,
  • návrh klíčových procesů,
  • zhodnocení rizik a doporučení na jejich překonání,
  • doporučení na další rozvoj webu.

Zavolejte mi

+420 591 141 346 Pokud máte dotazy k charakteru služby nebo váháte, zda pro vás bude mít přínos, zavolejte mi a během chvilky si to vyjasníme. Všechny podstatné informace jsou na této stránce, ale je to delší čtení.

Proč je taková dokumentace potřeba?

Za několik let své praxe jsem vysledoval, že provozovatelé webů nebo podnikatelé, kteří se na provozování webu chystají, jsou velmi zranitelní, protože

  • neumí zhodnotit výsledek, který ještě neexistuje,
  • nevidí všechny procesy webu a s tím související agendu,
  • neznají technické možnosti,
  • špatně stanovují priority budoucího webu,
  • špatně si nastavují svá očekávání ohledně výkonu.

Často tak naletí dodavatelům, kteří přecení své síly, nebo rovnou vstupují do obchodního vztahu s tím, že „se to nějak udělá“. Neudělá. Pečlivá příprava  a dohled je základem – stejně jako v jiných oblastech. Proč by web neměl mít svůj stavební dozor?

Logo Studio TryangelMám celkem dlouholeté pracovní zkušenosti s panem Ottem. Je to jeden z mála lidí z této oblasti tvorby webu/eshopu, se kterým bylo a je možné konzultovat celkem podrobně zamýšlený projekt a jeho možná technická a jiná úskalí. Oceňuji jednak jeho celkový přehled o možnostech wp platformy, ale i to, že mi dal kontakt na firmu, která je dle jeho doporučení tento projekt schopná zrealizovat.

— Milan Brejcha, Studio Tryangel

Jak má vlastně vypadat výsledek z technického hlediska?

Co byste řekli na to, kdybyste většinou podobných problémů znali už předtím, než si vyberete dodavatele? Mohli byste tak vědět, co máte požadovat. Počítáte s tím, že tohle všechno dodavatel ví a bude to sám od sebe řešit? To je možné jen v některých případech, většinou vám to všechno naúčtuje jako vícepráce.

  • Jakým postupem se budou data importovat a v jaké struktuře?
  • Faktury bude účetní přepisovat ručně?
  • Když vydáváte sedm článků denně a každý obsahuje tři fotky v sedmi velikostech, víte, že za cca sedm měsíců bude problém s počtem souborů na hostingu?
  • Jak moc pomalu se budou filtrovat produkty, když je každý řazený do tří různých kategorií a má šest vlastností, které se kombinují?
  • Ok, v eurech, ale jak získáme aktuální kurz z ČNB?
  • Ne, Raiffka nemá API, jen posílá e-maily, jak platby z účtu spárujeme?

Nerozumíte? Toto jsou úkoly, které jsem řešil v minulém roce či dvou. Ne všechny jsou nasazené v praxi, vždy jsem ale věděl, jak dospět k výsledku, i když vyzněl negativně (tedy že to takto nejde).  Šetřím tak peníze a kromě toho nesnáším zbytečnou práci.

Kdybyste předem věděli, že daný problém má, nebo nemá řešení, bylo by pak snazší stanovit rozpočet a očekávání? Nebo je lepší čekat, jak to vymyslí dodavatel?

Jak dodavatelé přistupují k technickým možnostem

Co se týče pluginů, dodavatelé jdou zhruba těmito cestami:

  • za každou cenu musí napsat svůj plugin, protože všechny ostatní stojí za prd,
  • vezmou první nebo druhý, který najdou Googlem, protože jen matně tuší, co vybrat,
  • použijí ten, který doporučuje autor šablony nebo nějaká jiná autorita.

Já jsem přesvědčený, že je nezbytné přesně sestavit analytické zadání toho, co na webu potřebujeme, přidat 30 % „něčeho“, co budeme zřejmě potřebovat do roka nebo dvou a teprve pak hledat existující řešení. Pokud neexistuje, pak zvažovat vlastní výrobu. A rozhodně by daný plugin neměl ovládání webu zatížit funkcemi, které nepotřebujeme.

K takovému rozhodnutí potřebujete mít plán na výrobu webu, zadávací dokumentaci.

Dokážete ho jako zadavatel připravit a nebo zhodnotit kvalitu plánu, který připraví dodavatel? Myslím, že ne, je potřeba dost zkušeností a přehled. Výběr komponent nebo zadání jejich výroby je citlivá a důležitá věc.

Z praxe
Představte si, že jsou weby, které vyrobí profesionální agentury a hlavní kostrou je šablona na míru. Vypisuje obrázky v kategorii a protože jde třeba o web o jídle, tak jsou to fotky jídla, hezky vyvedené. Zobrazují se v rozměru 500 × 300 a na stránce je jich několik. Jenže každý obrázek se ve skutečnosti načítá v rozměru 6000 × 4000 bodů, datové velikost několika megabajtů. Celá stránka obsahuje přes 50 MB dat, které musí uživatel stáhnout, aby ji celou viděl. 

Toto se děje. Uhlídáte to? Chcete takový výsledek? Nešlo by to lépe?

Jak stanovit priority a pohlídat si je

Vím, chcete bomba web. Slidery na titulce, stříbrné šrafování, mobilní aplikaci a pak spoustu objednávek.

Taky bych to chtěl, ale realita je taková, že pokud nechcete utopit spoustu peněz na nesmyslech, je potřeba začít hned s jedním, deseti nebo stovkou produktů, které budete každý den šperkovat, leštit a vylepšovat. Nebo pokud o produkty nejde, musíte na webu mít zajímavý obsah, takové články jako je tento (proto ho ještě stále čtete!) a kontaktní formulář.

Až vám budou chodit dvě poptávky nebo objednávky denně, tak pak začnete vylepšovat a škálovat.

Pomůžu vám ujasnit si, co jsou priority webu. Co je důležité, co je samozřejmé a nutné a na co stačí chvilku počkat. Třeba:

  • pokud to má být e-shop, tak musí být jasné, jak a kdy se budou importovat produkty,
  • kdo bude vyřizovat objednávky a jaký to bude mít postup,
  • jak budou nastaveny kontrolní mechanismy, když se něco nepovede.

Obvykle se zapomíná na to, že web má pracovat. Dost vám to budu připomínat.

Očekávání musí být motivační, ale reálné

A velké finále v přípravě – vzhledem k tomu, že to budete všechno platit, je dobré stanovit si realistická očekávání týkající se:

  • funkčnosti a termínů: díky dokumentaci budete vědět, co, kdy a jak má fungovat,
  • ceny: kromě ceny za výrobu budete počítat s cenami za licence pluginů a služeb,
  • dalšího rozvoje a údržby: bude existovat plán na rozvoj a rámcový rozpočet na údržbu.

Upozorním vás na rizika a příležitosti v každém z výše uvedených ohledů. Kdy je fér počkat  a kdy je potřeba zatlačit. Jak spolupracovat a být součinný, a co od dodavatele musíte vyžadovat. Co čeká dodavatel od vás a jak si nastavit způsob komunikace a hodnocení. Jak poznáme, že to je hotové a funguje to?

S tímhle vším vám pomůžu

Tohle tedy dokážu pojmenovat, sestavit plán, dohlédnout na plnění, vysvětlit oběma stranám. Budu na vaší straně, přínos pro vás bude spočívat v tom, že:

  • vám pomohu pochopit rizika při výrobě a minimalizovat je,
  • získáte představu o celkovém rozpočtu a potřebném čase,
  • budete vědět, jakým způsobem lze web rozvíjet a s čím se při výrobě počítalo.

Než začnete hledat a poptávat dodavatele, kontaktujte mě a já vám pomohu formulovat realistické zadání, stanovíme spolu klíčové parametry a nastavíme očekávání a cíle.

Ušetří vám to peníze a nervy – vývoj webu bude postupovat podle plánu a budete ho mít pod kontrolou.

Zavolejte mi

+420 591 141 346 Pokud máte dotazy k charakteru služby nebo váháte, zda pro vás bude mít přínos, zavolejte mi a během chvilky si to vyjasníme.

Příprava zadávací dokumentace

  • konzultace prvotního plánu
  • formulace postupu
  • doporučení na pluginy
  • návrh potřebných procesů
  • průběžné telefonické konzultace
  • výsledný plán
  • max. rozpočet do 100 000 Kč
2900 Kč

Nejsem plátce DPH.

Informace o vás

Jak se s vámi mohu spojit? Tyto informace se uloží v administraci webu.

S jakým projektem nebo nápadem vám mohu pomoci?

Popište, prosím, jaký projekt byste chtěli realizovat.