WordPress analytik

Máte pocit nebo dojem, že by váš web mohl jet rychleji nebo lépe, některá součást se chová jinak, než potřebujete, na mobilu něco nefunguje? Externí služba není připojená nebo se v ní nesbírají data? Potřebujete odborný názor a analýzu stavu?

V nastavení WordPressu se nimrám rád, ostatně píšu o tom newsletter Rádce pro správce. Od roku 2006, kdy jsem s WordPressem začal, jsem jich rozbil a opravil opravdu hodně. Poslední dobou mě zajímá hlavně výkon webu:

  • rychlost WordPressu – načítání jak výsledných stránek, tak samotné administrace,
  • jestli z formulářů chodí dostatek poptávek,
  • design aby nebyl moc komplikovaný a neomezoval uživatele,
  • měření pomocí nějaké analytiky a vyhodnocování výsledků.

Když web analyzuji s ohledem na podobné výstupy a metriky, mým cílem je najít hlavně chyby, nedostatky a slabá místa, aby se daly odstranit. Smyslem je web posunout dále, zrychlit ho, lépe nastavit, doplnit o informace, které nemá, vyladit jeho funkčnost. Zabývám se tedy hlavně tímto:

Rychlost načítání stránek

Změřím rychlost načítání tří typových stránek: titulky, výpis rubriky (produktů), detail článku/produktu/stránky. Používám při tom nástroj Google Pagespeed Insights a Webpagetest.org (ve vlastní instalaci s vlastním nastavením). Dále používám nástroj pro analýzu kvality kódu YellowLabs. Díky nim zjistím, že je váš web pomalý v některé fázi načítání nebo vykreslení stránky. Díky zkušenostem už vím, jak tento problém odstranit.

Pak ještě změřím rychlost načítání v redakci – pokud se vám pomalu načítají objednávky nebo je celá administrace pomalá, opět zjistím příčinu. Čím déle musíte klikat v redakci nebo čekat, až se něco načte, tím více peněz vás tento čas stojí… a jiné příležitosti tak utíkají. To vám pomůžu vyřešit.

Rychlost stránky si můžete změřit sami pomocí výše uvedených nástrojů. Doporučí vám třeba, že máte snížit odezvu serveru nebo obrázky zobrazovat ve formátech nové generace. Vy asi nevíte, co pak s tím udělat, já ale ano. A tento postup vám navrhnu („zmenšíme rozměry obrázků a převedeme je na moderní formát WebP“, „musíme navýšit verzi PHP a opravit chyby, které se pak objeví“).

Výsledek: Dokument s uvedením 2-5 zásadních problémů a hlavně konkrétní návrh na jejich odstranění a vyřešení.

Zabezpečení webu

Bezpečnost webu je nutným předpokladem pro jeho správný chod. Je to taky proces, který se mění v čase, není to hotový stav. O bezpečí webu je potřeba pečovat. Pokud není web zabezpečený, může ho ovládnout útočník a zneužít ho pro

  • vytváření spamových odkazů na vašich stránkách,
  • rozesílání spamu přes hosting, kde web běží,
  • zobrazování reklamy na vašem webu (ta je třeba viditelná jen na mobilu),
  • zapojení do sítě jiných napadených webů a jejich společný útok na větší cíl,
  • ukradení informací o uživatelích (kritické hlavně v případě e-shopu),
  • vyzkoušení jiných/nových technik s cílem zlepšit své útočné dovednosti.

Zkrátka možností je hodně a rozhodně nechcete, aby váš web byl cílem nebo prostředníkem útoku. Proto je potřeba web zabezpečit a nastavit určitá pravidla, aby se tato základní bezpečnost nezhoršovala. Třeba: na webu nemá být uživatel admin nebo wpadmin, na serveru/hostingu nemáte mít žádné „odložené“ soubory, web je potřeba pravidelné zálohovat.

Výsledek: Zkontroluji vaše nastavení a doporučím vám další kroky pro vyšší zabezpečení. Včetně nastavení správného bezpečnostního pluginu, firewallu, monitorování činnosti na webu nebo ochraně proti spamu.

Struktura obsahu

Jistě chcete, aby vás návštěvníci našli pomocí hledání v Googlu. Jenže ve výsledcích vyhledávání už je vaše konkurence, dokonce si tam platí reklamu. Jak s tím naložit, abyste vůbec měli šanci, že vás někdo najde?

Je to SEO, optimalizace pro vyhledávače. Má příchuť tajemné magie. Ve skutečnosti je to dřina a řemeslo. Existuje obrovské množství pravidel a výjimek z pravidel, která Google neustále mění, ohání se přitom tím, že ta optimalizace není pro vyhledávače, ale pro lidi.

Řiťte se tedy tím, že svůj web děláte pro lidi a nabídněte jim to nejlepší, co umíte. Já vám koncepčně zkontroluji základní nastavení. Jakmile bude mít web tyto základní parametry v pořádku, můžete na tom stavět pokročilejší kampaně. Mezi základní nutné předpoklady pro dobrou nalezitelnost patří:

  • správná struktura obsahu a adekvátní využívání HTML značek pro nadpisy, obrázky, seznamy,
  • bohatý obsah složený z různých médií (text, obraz, video, soubory),
  • prolinkování webu uvnitř (také s využitím rubrik, štítků) a směrem ven,
  • povědomí o tom, co vaši čtenáři hledají a přizpůsobení klíčových sekcí webu.

Výsledek: Stručná zpráva o tom, co je na webu špatně z pohledu jeho struktury a jak ji vylepšit. Například upravit nadpisy (textově, strukturně), doplnit obrázky a jejich popisky, prolinkovat články.

Napojení na Google a jiné služby

Každý web by měl být napojený na své okolí – na statistiky, které měří návštěvnost a úspěšnost (definované cíle), na sociální sítě, na Google Search Console nebo další nástroje, které stránkám pomáhají uspět. Nejčastěji jde o

  • Google Tag Manager + Google Analytics 4, případně Matomo Analytics či jiný typ analytiky,
  • propojení s Facebookem, Instagramem, X (dříve Twitterem) nebo jinou sociální sítí,
  • Google mapy, recenze nebo další služby,
  • správné nastavení souhlasů s cookies (consent management) a napojení na zmíněný GTM,
  • zobrazování reklamy obsahové sítě Googlu nebo Seznamu,
  • napojení na Heuréku nebo Zboží.cz případně další srovnávače,
  • propojení na ekonomické a informační systémy pomocí pluginů nebo REST API

Tohle všechno můžete mít doplněno automatizaci přes platformu jako Zapier nebo Make, předávat data z odeslaných formulářů do svých informačních systémů. Napojit lze také projektový software jako Trello, Asana nebo jiné.

Výsledek: Zkontroluji, že máte web napojený na potřebné externí služby a že se potřebná data správně ukládají.

Tato nabídka se týká analýzy, zjištění a zmapování stavu. Na základě zjištěných informací vám nabídnu realizaci, úpravu, vylepšení, doprogramování.