Máte pocit nebo dojem, že by váš web mohl jet rychleji nebo lépe, některá součást se chová jinak, než potřebujete, na mobilu něco nefunguje? Externí služba není připojená nebo se v ní nesbírají data? Pak potřebujete analýzu výkonu WordPressu.
Jak to udělat, aby k vám chodili lidi?
Ono je to vlastně jednoduché.
- Lidi hledají Googlem třeba „Jak zavařit švestky“.
- Pokud máte dobře nastavený web a na něm kvalitní článek o zavařování švestek, najdou vás.
- Jenomže vy ho asi kvalitně nastavený nemáte.
- A zřejmě ani nevíte, co lidi hledají. Nehledají vaše produkty ani vás.
Lidi hledají to, co udělá dobře jim.
A aby našli zrovna vás, s tím vám pomůžu já. Na samotné začátku je potřeba udělat tři věci:
Provést analýzu nastavení WordPressu
V nastavení WordPressu se nimrám rád, ostatně píšu o tom newsletter Rádce pro správce. Od roku 2006, kdy jsem s WordPressem začal, jsem jich rozbil a opravil opravdu hodně. Poslední dobou mě zajímá hlavně technický a obchodní výkon webu:
![autor Vlastimil Ott Vlastimil Ott](https://www.vlastimilott.cz/wp-content/uploads/sites/28/2023/04/ott-face-150x150.jpg)
- rychlost WordPressu – načítání jak výsledných stránek, tak samotné administrace,
- správné nastavení platformy a prostředí,
- vhodné nastavení aplikace a struktura obsahu na webu,
Když web analyzuji s ohledem na podobné výstupy a metriky, mým cílem je najít hlavně chyby, nedostatky a slabá místa, aby se daly odstranit. Smyslem je web posunout dále, zrychlit ho, lépe nastavit, doplnit o informace, které nemá, vyladit jeho funkčnost.
Změřit rychlost načítání stránek
Změřím rychlost načítání tří čtyř typových stránek: titulky, výpis rubriky (produktů), detail článku/produktu/stránky. Používám při tom nástroj Google Pagespeed Insights a Webpagetest.org (ve vlastní instalaci s vlastním nastavením). Dále používám nástroj pro analýzu kvality kódu YellowLabs. Díky nim zjistím, že je váš web pomalý v některé fázi načítání nebo vykreslení stránky. Díky zkušenostem už vím, jak tento problém odstranit.
![reakce serveru přes 10 sekund](https://www.vlastimilott.cz/wp-content/uploads/sites/28/2024/01/image.png)
Rychlost stránky si můžete změřit sami pomocí výše uvedených nástrojů. Doporučí vám třeba, že máte snížit odezvu serveru nebo obrázky zobrazovat ve formátech nové generace. Vy asi nevíte, co pak s tím udělat, já ale ano. A tento postup vám navrhnu („zmenšíme rozměry obrázků a převedeme je na moderní formát WebP“, „musíme navýšit verzi PHP a opravit chyby, které se pak objeví“).
![Výsledky Google PSI](https://www.vlastimilott.cz/wp-content/uploads/sites/28/2024/01/image-1.png)
Zkontrolovat strukturu obsahu webu
Jistě chcete, aby vás návštěvníci našli pomocí hledání v Googlu. Jenže ve výsledcích vyhledávání už je vaše konkurence, dokonce si tam platí reklamu. Jak s tím naložit, abyste vůbec měli šanci, že vás někdo najde?
Je to SEO, optimalizace pro vyhledávače. Má příchuť tajemné magie. Ve skutečnosti je to dřina a řemeslo. Existuje obrovské množství pravidel a výjimek z pravidel, která Google neustále mění, ohání se přitom tím, že ta optimalizace není pro vyhledávače, ale pro lidi.
Řiťte se tedy tím, že svůj web děláte pro lidi a nabídněte jim to nejlepší, co umíte. Já vám koncepčně zkontroluji základní nastavení. Jakmile bude mít web tyto základní parametry v pořádku, můžete na tom stavět pokročilejší kampaně. Mezi základní nutné předpoklady pro dobrou nalezitelnost patří:
- správná struktura obsahu a adekvátní využívání HTML značek pro nadpisy, obrázky, seznamy,
- bohatý obsah složený z různých médií (text, obraz, video, soubory),
- prolinkování webu uvnitř (také s využitím rubrik, štítků) a směrem ven,
- povědomí o tom, co vaši čtenáři hledají a přizpůsobení klíčových sekcí webu.
Ke kontrole používám balík aplikací SEO Power Suite.
![Výsledky auditoru ze SEO Power Suite](https://www.vlastimilott.cz/wp-content/uploads/sites/28/2024/01/image-2-e1704707075944-298x300.png)
Stručná analýza vašeho WordPressu
Tato nabídka se týká analýzy, zjištění a zmapování stavu. Na základě zjištěných informací vám nabídnu realizaci, úpravu, vylepšení, doprogramování.
Výsledek: Dokument s uvedením 2-5 zásadních problémů a hlavně konkrétní návrh na jejich odstranění a vyřešení. Stručná zpráva o tom, co je na webu špatně z pohledu jeho struktury a jak ji vylepšit. Například upravit nadpisy (textově, strukturně), doplnit obrázky a jejich popisky, prolinkovat články. Upozornění na jiné závažné chyby a nedostatky. Obvykle nezmiňuji nic z toho, co je dobře.